Buitenbeen, elders leven en werken

zondag, juni 15, 2008

Lazy Sunday

Na de kersenbloesem, die feestelijk de lente inzette, is de bloem van het regenseizoen aan de beurt: de hydrangea. Bij ons vind je ze ook, maar van oorsprong is het een Aziatische bloem. Haar roepnaam, hortensia, dankt deze bloem aan Hortense de Beauharnais, beter bekend als de moeder van Napoleon, die de eerste hydrangea in Europa plantte.

Vandaag werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar een hydrangea festival in de bergen. Het festival omvatte een tentoonstelling met alle nieuwste varieteiten en meerdere velden en bergwanden vol van deze felgekleurde grote bloemen. Voorts speelde er nog een muziekgroepje en waren er wat eetstandjes en een kleine rommelmarkt. Overal hoorde je hoe de bloemenpracht geapprecieerd werd. Ik moet er telkens van glimmen als ik zie hoe snel ze hier onder de indruk zijn en vooral dan van de manier waarop dat telkens tot uiting wordt gebracht. Hier geniet je luidop. Ik zie het bij ons nog niet direct gebeuren dat we massaal door de rozentuin wandelen en heel de tijd uitroepen hoe prachtig het is. Soms vraag ik mij af of al die bewondering uit beleefdheid komt, het lijkt opgelegd. Zou het een regel kunnen zijn uit het grote boek der Japanse attitudevoorschriften? Het eerste festival waar je de bewondering niet hoort opstijgen uit het publiek, moet ik nog meemaken. Maar ach, het is zondag en ze hebben gelijk, het is een prachtig zicht. Waarom vragen stellen, genieten is de boodschap.

En dat deden we ook: na het festival gingen we langs het sauna- en Japanse badencomplex en genoten we van een Chinese maaltijd aan de oevers van de oceaan.

Lazy Sunday, een op-en-top Japanse lazy sunday. Oooooh, woaaaah, sugoi, sugoi!!!!!

1 Comments:

  • 'n lekkere luie zondag, mag ook wel eens

    By Anonymous Anoniem, at 9:12 p.m.  

Een reactie posten

<< Home